Česká televize musí být zničena. Ti, kteří obviňují nezávislá média, že jsou placena z Kremlu, bezostyšně berou peníze z Ameriky. Žantovský a Jakl debatovali o mediální propagandě
Publikováno 13.06.2016 v kategorii: Ozvěna

REPORTÁŽ V pondělí se konal diskusní večer pořádaný Akcí D.O.S.T. na téma Média ve víru informační války. Vystoupili zde Petr Žantovský – vedoucí katedry komunikace na Vysoké škole mezinárodních a veřejných vztahů, Boris Koróni – spoluzakladatel internetového rádia Slobodný vysielač, Ladislav Jakl – politický analytik Institutu Václava Klause a Michal Semín – vydavatel časopisu Te Deum. Zazněly zde výzvy ke zrušení České televize a k tomu, aby lidé neplatili koncesionářské poplatky.

Podle Petra Žantovského u nás zaznamenáváme amatérskou primitivní mediální propagandu. Mainstreamová média jsou u nás dle něj horší než na západ či východ od našich hranic. Pokud jde o Rusko, tak tam funguje profesionální státní propaganda, která se však současně opírá o veřejné mínění, které je na straně státu a prezidenta Putina. V Rusku existuje silné národní vědomí a v případě útoku se Rusové semknou.

Třídní válka pravdolásky

Informační válka a cizí propaganda počítá s nákupem zrádců, a to prý v Rusku nejde. Větší hodnotu než peníze tam má pro lidi ruská vlajka – patriotismus. Pokud jde o mediální obraz administrativy USA, tak i obyčejní Američané už dle něj vidí, kolik Obama jako nositel Nobelovy ceny míru rozpoutal válek a invazí.

Česká média se dle Žantovského chovají prodejně a servilně. Václav Havel a pravdoláska vyhlásili „třídní boj“ za jejich jedinou možnou pravdu. Současný novinář je dle Žantovského v podstatě nedouk. Je to člověk spokojený sám se sebou. Má dojem, že dělá dějiny a že je k tomu povolán.

Jako pozitivní Žantovský zmínil rozmach alternativních projektů. Mainstreamová média jsou  z toho nervózní. Třídní boj se proto zostřuje a je důslednější a agresivnější.

Demokracie, či vláda oligarchů, prodejných médií a korporací?

Boris Koróni představil projekt Slobodného vysielače. Jde o médium, které je naprosto oddělené od reklamy a je financované pouze z dobrovolných příspěvků posluchačů. Koróni řekl, že se chtěli vyhnout tlaku inzerentů i tomu, aby reklama negativně ovlivňovala a manipulovala posluchače. Posluchači jsou loajální ke „svému“ rádiu, protože si ho platí dobrovolně.

Dnešní takzvaná demokracie a svoboda je dle něho víceméně jen formální. Lidé jsou manipulováni médii a politickou korektností a fungují u nich stádní efekty. Fakticky zde vládnou oligarchové, prodejná média, zkorumpovaní politici, banky, korporace – o tom ale mainstremová média nepíší, protože by přišla o své peníze a protože těmto skupinám často patří.

Pokud jde o demokracii, tak připomněl, že malé země nemají v EU, kde vládnou silnější, právo odmítat uprchlíky, ačkoli občané jsou proti přijímání uprchlíků. Nevládní organizace placené z USA a EU hovoří o tom, že má být vše transparentní. Ale například proti netransparentním dohodám TTIP a ACTA se nikdo z nich nebouří.

Veřejnoprávní média se prý chovají neobjektivně stejně jako soukromá. Jako příklad uvedl Českou televizi, která dle něj naprosto neobjektivně informovala o ukrajinské krizi a vznikla kvůli tomu i stížnost, která má několik tisíc stránek.

Ti, kteří jsou dokazatelně placeni dolary z Ameriky, nás obviňují, že jsme placeni z Kremlu

Občan začíná být dle něho pekelně naštvaný, když chronicky známé takzvané osobnosti ho přesvědčují, jak je vše úžasné – a k úplné spokojenosti už je třeba jen vymazat Rusko z mapy. „Viníkem“ problémů a nespokojenosti jsou pak dle mainstreamových médií „konspirační teoretici“. Každý, kdo s hlavním proudem nesouhlasí, je prý konspirátor a agent Kremlu.

„Za peníze z Kremlu se prý snažíme rozvrátit demokratickou společnost. Ti, kteří jsou dokazatelně placeni dolary z Ameriky, nás obviňují, že jsme placeni z Kremlu,“ řekl na adresu takzvaných „nezávislých“ nevládních organizací.

Koróni varoval před snahou mainstremových médií, nevládek a politických elit omezit svobodu slova pod pláštíkem ochrany svobody a demokracie. Vznikají orgány na „boj s ruskou propagandou“, na Slovensku existuje snaha odstřihnout alternativní média od příjmů z reklamy. YouTube, Facebook a Google se dohodly s Evropskou komisí, že se budou mazat „nenávistné“ příspěvky. „Kdo určí, co je nenávistné?“ ptal se Koróni, který se též dotázal, proč, když už zde jsou orgány pro boj proti ruské propagandě, zde nejsou také instituce pro boj s americkou propagandou.

Liberálové, kteří se ohánějí svou svobodomyslností a tolerancí chtějí potlačovat svobodu slova a odmítají diskutovat s opačným názorem. Koróni varoval před polarizací společnosti a před tím, aby vznikaly tábory lidí, kteří se zakopávají ve svých pozicích a nemluví spolu.

Režim, který se domnívá, že je před završením převzetí totální moci, utahuje šrouby

Dle Ladislava Jakla se propaganda vyznačuje tím, že slouží zájmům těch, kteří ji sdělují, a je proti zájmu těch, kteří ji konzumují. Režim, který se domnívá, že je před završením převzetí totální moci, utahuje šrouby a propaganda se zintenzivňuje. Tento moment se ale současně překrývá s momentem úpadku a postupného pádu takového režimu.

Levicoví liberálové dle něj ovládají státní média, jako je Česká televize a podobně. Státní média dle něj musí být zničena. „Kartágo musí být zničeno. Proč se párat s tím, kdy nám lhali a nalejvali nám do hlavy nesmysly?“ řekl Jakl, který reagoval na různé stížnosti vůči ČT.

Jednou z propagandistických metod je nálepkování – dehonestující označování za extremistu či populistu. Odlišné názory jsou šikanovány. „Veřejné peníze tečou po milionech do nevládních organizací a ty mají tu drzost hovořit o placené propagandě těch, kteří to dělají na koleně,“ hovořil Jakl o tom, jak jsou alternativní média obviňována, že berou peníze z Kremlu. Zatímco Jakl vidí „všudypřítomnou bruselskou propagandu“.

Dle Jakla nemají všichni novináři vždy apriorně špatný úmysl. Jsou jen stádovití a pohodlní a bojí se jít proti proudu. Nastolování celospolečenských témat a veřejná diskuse vzniká v úzkém okruhu lidí. I bloggeři, kteří nejsou přímo nikým řízeni, v 90 procentech píší o tématech, která nastolila mainstreamová média.

Agendu nenastolujete vy, ale my

Michal Semín připomněl mediální štvanici proti Ladislavu Bátorovi, takzvanou bátoriádu. Tehdejší média popravila člověka, kterého obviňovala z extremismu, zatímco do té doby ministerstvo školství ovládali zelení extremisté. Dle Semína se z toho člověku musel zvednout žaludek. Dle něj se v tom ukazuje neuvěřitelná síla médií, která dokáží někomu zničit život a směrovat i agendu. Bez médií by si této věci nikdo ani nevšiml, ale následně ministr financí Miroslav Kalousek hrozil odchodem z Nečasovy vlády.

Semín připomněl výrok Jakuba Železného z České televize, kdy tehdejšímu ministru Dobešovi řekl: „Pane ministře, agendu nenastolujete vy, ale my.“ Stejně tak se k manipulaci veřejného mínění otevřeně, bezostyšně a namyšleně hlásí Václav Moravec, který na začátku svého pořadu vždy říká, „o čem se bude příští týden hovořit“.

Dle Semína média a novináři nemohou být nestranní. Každý člověk má své hodnoty a i již jen ty určují, jaká témata média zpracují, jaké zprávy se v médiu objeví a jaké informace budou vybrány a jakým způsobem. Připomněl například, jak ČT informovala o demonstraci proti imigraci. Demonstranti zaplnili horní část Václavského náměstí a bylo jich tam několik tisíc, zatímco ČT referovala o ostrůvku kolem sochy, což mělo navodit dojem, že tam je jen pár desítek lidí. Podle Semína je nutné sledovat více zdrojů, číst zprávy kriticky a vyhodnocovat si věrohodnost.

Psychopati. Jediné na co slyší, jsou prachy

V následné debatě se ozval Pepa Nos, že když napsal Pavlu Šafrovi a ohradil se proti tomu, že z něj MF Dnes dělala estébáka, tak mu Šafr prý odepsal, že mu tím prokázala MF Dnes službu, protože je teď slavný. Nos se nad tím pozastavil s tím, že ho křivé obvinění profesně, lidsky i společensky ničilo. Vznesl dotaz, zda takovíto lidé v médiích nejsou spíše psychopaté.

V debatě také padl návrh, že by bylo dobře, aby lidé mohli rozhodovat o části koncesionářských poplatků. Česká televize má roční náklady sedm miliard, takže by určitě bylo významné, kdyby třeba dvě miliardy mohly jít těm médiím, kterým to občané určí. Petr Žantovský připomněl, že v letech 2008 a 2009 lidé na Slovensku masivně přestali platit koncesionářské poplatky a vláda na to musela reagovat. „Jediné na co slyší, jsou prachy,“ řekl Žantovský a vyzval k inspirování se slovenským příkladem.

Zdroj

Webdesign: Kabris|NET