Při čtení myslet! Po Hájkovi varuje před médii i Jakl
Publikováno 23.09.2010 v kategorii: Ozvěna

Prezidentův tajemník Ladislav Jakl přednášel v pražském Golem clubu. Redakce Prvnizpravy.cz byla u toho.

23.září 201013:12

Nenechme se ohlupovat médii, zní z Hradu. Po Petru Hájkovi, který se do sdělovacích prostředků pustil ve své knize Smrt ve středu, pokračuje v kritice mediálních manipulací i tajemník prezidenta Ladislav Jakl.

Nedávno téma nakousl svým textem „Kolik lze vydělat zamaštěným ptákem“ a sdělovací prostředky si tak proti sobě ihned poštval. Nyní se k problematice vrátil ve své přednášce v pražském Golem clubu.

Kromě politicky nekorektních výroků, kterými Jakl několikrát rozesmál přítomné publikum a ze kterých by byl nejeden redaktor MF DNES šťastný (protože by z nich mohl „vyrobit“ další rádoby skandalizující článek), si posluchači mohli vyslechnout promyšlenou kritiku „mediálních kampaní současnosti“ z úst člověka, který má k tématu co říci.

Jednak je Jakl bývalý novinář, zároveň ale také coby blízký spolupracovník prezidenta Klause se často stává obětí mediálních útoků. Jakl se tak v úvodu vrátil k jednomu ze svých posledních textů, za který ho právě MF DNES ostře kritizovala, když si v něm dovolil zpochybnit rozsah katastrofy po výbuchu ropné plošiny Deepwater Horizon v Mexickém zálivu.

Podle Jakla byl ohlas havárie ve sdělovacích prostředcích klasickou ukázkou mediální kampaně. Zatímco například tragické povodně v Pákistánu, které postihly miliony lidí nejsou pro média „sexy zprávou“, o úniku ropy v zálivu coby největší katastrofě posledních let dokázala psát několik měsíců, dokud se téma neomrzelo.

Za podobnými mediálními kampaněmi vidí konkrétní ekonomické zájmy. To je do jisté míry přirozené, znepokojující ale je, jak často a jak snadno média na podobný typ informování přistupují, posteskl si.

„Žijeme ve světě reálných zájmů, které vždy budou prosakovat do mediálního prostředí. Ale děsí mne ta strašlivá snadnost vyvolat tuto mediální psychózu,“ řekl Jakl.

Mediální kampaně jsou podle něj snadno rozeznatelné – mají vždy velmi podobný scénář a gradaci, skoro podobný slovník, šíření, podobný způsob práce s obrazem a s emocemi. „A jedna věc je nepochybně spojuje – zámy, které stojí za onou disproporčností mezi mediální vahou a mezi reálnou vahou,“ míní Jakl.

Jako obranu před mediálními manipulacemi bývalý novinář doporučuje, aby lidé při konzumaci zpráv „uměli číst a přemýšleli u toho“, jakkoli tato poučka zní banálně.

„Aby, když čtou, přemýšleli, proč to čtou a proč to čtou právě takto. Všimněte si, že lidé jsou velmi citliví, když najdou v médiích popsáno něco, o čem sami něco vědí a co třeba zažili. Pak si řeknou – vždyť oni píší úplné kraviny, to je přece jinak. A v takovém případě umí zpochybnit úplně vše. Ale u těch zbývajících 85 procent obsahu médií je nenapadne, že novináři to tak dělají se vším,“ vysvětlil.

Média Jakl viní z toho, že opisují jedno od druhého a svým způsobem si tak v ničem nekonkurují, protože jejich obsah je vždy identický. Jen poskládaný v jiném pořadí.

Druhým vážným nešvarem sdělovacích prostředků je pak princip nastolování agendy. Tedy že tisk či televize informuje zničeho nic, bez jakékoli souvislosti, o nějakém tématu a tak rozhoduje o tom, že toto téma bude na veřejnosti diskutováno. Výběr je vždy náhodný, či přesněji řečeno, rafinovaně nenáhodný.

„Téma se nastolí, vypadá, že je aktuální, nikdo ale neřekne – vždyť to žádnou souvislost s tím, co se stalo včera, předevčírem, nemá. To si jen zrovna teď někdo vymyslel, že se o tom nyní bude mluvit,“ vysvětlil tajemník prezidenta.

Jako příklad uvedl zničehonic se objevivší mediální téma údajné pedofilie kněží v římskokatolické církvi. Poznamenal, že jde jednak spíše o projev homosexuality než pedofilie, za útoky vidí ale hlavně snahu skandalizovat současného papeže.

„Současný papež je nejpravicovější z papežů za posledních 120 let, je to člověk vyhraněně konzervativní a myslím si, že tomu liberálnímu mediálnímu mainstreamu proto strašně leží v žaludku. A tak média přišla s touto nastolenou agendou,“ myslí si Jakl.

Přestože jde v mnoha případech o události staré 40 či 50 let, nyní se dobře hodily v zápase ideologií. „Bylo úžasné, jak to zaplavilo stádně uvažující média napříč světem během několika týdnů. Přitom se to netýkalo ničeho, co se stalo včera, před měsícem, před rokem. Prostě jen někdo chtěl, aby se o tom mluvilo,“ dodal.

Ladislav Jakl absolovoval studium na Fakultě žurnalistiky University Karlovy. V minulosti pracoval v Lidových novinách, pak působil v různých funkcích jako poradce Václava Klause coby předsedy ODS, předsedy Poslanecké sněmovny a nyní jako prezidenta republiky.

ZDROJ

Webdesign: Kabris|NET