1/2015 Velké vítězství Konrada, zklamání z Plzně a Chotěboře
Publikováno 13.02.2015 v kategorii: Ozvěna

ppe

Oficiální anonymní degustace českých ležáků První pivní extraliga zahájila prvním kolem už svůj šestý ročník. Jak vypadá takový degustátorský rok z pohledu nákupčího? Práce začne hned počátkem roku, kdy výběrová komise sestaví portfolio všech ležáků, vyráběných průmyslovými pivovary v České republice. Poté zúží výběr tak, aby každý pivovar či značka byly zastoupeny jedním titulem, nejlépe takovým, který daný pivovar sám považuje za svojí vlajkovou loď a označuje jako prémiový ležák (např. Primátor Premium aj.).

Když je výběr hotov – většinou jde o 55 titulů – nastává samotná práce nákupčího. Podle výsledků v minulém ročníku jsou piva rozdělena do výkonnostních košů od 1 do 10, v koších 1 – 4 jsou loňští semifinalisté plus případný předloňský vítěz. Z košů 1 – 4 se pak podle dosažených umístění, počtu bodů resp. dalších kritérií sestavují čtveřice tzv. nasazených piv pro každé základní kolo. Každé kolo je pak doplněno na celkový počet max. 11 vzorků tak, aby byly zastoupeny všechny výkonnostní koše. Výběr je laděn, aby byly poměrně zastoupeny velké a malé pivovary a aby se mezi sebou příliš nestřetávaly tituly ze stejných pivovarských skupin.

Kterou čtveřici nasazených použije, resp. jakými dalšími vzorky danou kolekci pro to které základní kolo doplní, je čistě na uvážení nákupčího (řídí se to hlavně tím, co se zrovna podaří nakoupit). Z každého kola postoupí čtyři nejlepší, podle jejich umístění a dosažených bodů se pak sestavují dvě semifinále po deseti vzorcích. Ze semifinále pak postoupí pět nejlepších přímo do desetičlenného finále.

Pak už jen zbývá stanovit termíny jednotlivých degustací a vyrazit do ulic shánět příslušné vzorky. První cesta vede do některého z velkých supermarketů – jejich nabídka se za posledních pár let neuvěřitelně zlepšila. Piva vybírám z jedné basy, aby byla pokud možno z jedné šarže se stejným datem expirace. Co se nesežene v supermarketu, za tím se musí do specializovaných pivoték, něco se též příležitostně nakoupí na cestách po republice. Ale pozor! Nikdy ne v pivovarských prodejnách nebo přímo od výrobce, všechna piva musí být dostupná a  nakoupena v kamenné obchodní síti.

Nakoupené vzorky pak uložím do tmavého sklepa, kde čekají na svůj slavný den. Večer před degustací pak odvezu vybranou kolekci na místo činu, kde se piva uloží do chladícího zařízení. Tím moje práce nákupčího pro dané kolo končí.

První základní kolo potvrdilo některé již známé trendy, ale také přineslo několik překvapení. Největší nemilé překvapení nám přinesl ležák z Chotěboře, jeho kvalita byla opravdu bídná a tak s 53 body skončil beznadějně poslední. Zklamáním je i desáté místo a nevalná kvalita březnického Herolda.

Překvapením, které už ani překvapením ani není, je mizerné umístění plzeňského Prazdroje.  Není to poprvé a asi to není náhoda. Zdá se, že tanková plzeň, kterou si s chutí vypiju ve své oblíbené hospůdce, a tato lahvová, to jsou dva rozdílné světy. Něco podobného ostatně platí pro další propadák, kácovský Hubertus. V poli poražených skončil také loňský finalista Samson.

Mezi čtyřmi postupujícími zaujal s velkým odstupem vítězný vratislavický Konrad, loňské zlepšení potvrdil druhý Lobkowicz a roli černého koníka na sebe vzal nevyzpytatelný Braník. O čtvrtém postupujícím musel při rovnosti bodů rozhodnout až tzv. rozpij, v němž Černá Hora zvítězila 5:3 nad Chodovarem.

Další základní kolo je plánováno na úterý 10. 3. 2015 v První Pivní Tramwayi.

 

Konečné pořadí 1. základního kola:

1. Konrad Premium Konrad Vratislavice 26b.
2.Lobkowicz Premium Pivovary Lobkowicz a.s. 31b.
3. Braník ležák A molson Coors Co. 32b.
4. Černá Hora sv.ležák Pivovary lobkowicz a.s. 33 b. – rozpij
5.Chodovar Prezidentsv. ležák PivovarChodovar 33b.
6.Hubertus Ležák Pivovar Kácov 37b.
7. Pardál Echt Budějovický Budvar n.p. 39b
8-9.  Pilsner Urquell SABMiller 40b.
8-9.   Samson ležák Pivovar Samson 40b.
10.Herold sv.ležák Pivovar Bře 44b
11. Chotěboř Premium Pivovar Chotěboř 53b

Zdroj

Webdesign: Kabris|NET