Jaklovi nevadí sexistická prasata
Publikováno 06.01.2015 v kategorii: Ozvěna

Takřka polonahé ženy v reklamách. A nápisy: Vždy na pravém místě, Láska, sex a politika, Vždy jsem si přála sex u krbu… Jedná se o sexistickou reklamu, bouři ve sklenici vody, nebo něco mezitím?

Podle hnutí Nesehnutí to splňuje parametry sexismu, podle Ladislava Jakla z Institutu Václava Klause se tím jen mlátí po hlavě ti, co jim zbyl zdravý rozum, podle konzervativce Romana Jocha z Občanského institutu to nepobuřuje, ale je to trapné. Vztahové poradkyni a publicistce Libuši Konopové se erotika v reklamě líbí, je-li vkusná, kreativní a vtipná, pokud je ale líbivá za každou cenu, působí podle ní jako laciné klišé.

Nezisková organizace Nesehnutí vyhlašuje každý rok anticenu za takzvaně sexistickou reklamu – Sexistické prasátečko. „Soutěž má pevně daná kritéria pro přijetí reklam, nově zakotvená díky překladu dokumentu, který pro posuzování sexističnosti reklam používají evropská města Vídeň, Graz, Salzburg a nově bude i Berlín,“ uvedla pro Pražský Patriot jedna z organizátorek soutěže Kristýna Pešáková.

Tento druh reklamy se vyskytuje u nejrůznějších druhů nabízených produktů. Od bank a pojišťoven, přes kavárny, festivaly až po krby a autoklimatizace. Nevyhýbají se ani politickým kampaním. V letošním volebním roce nebyla o kontroverzní reklamy nouze.

V prasátečku bodovala politická reklama

Sloganem „Láska, sex a politika“ lákala letos na podzim voliče kandidátka za ANO do Senátu Laura Janáčková. Na nosiči byla stroze oblečena a napodobovala seriál Sex ve městě. Sexuální symboliku, která měla sloužit k přitáhnutí pozornosti, zvolila i TOP 09 v Havířově a zlínská ČSSD, která po kritice reklamu stáhla.

Anticenu veřejnosti v rámci letošního 6. ročníku Sexistického prasátečka vyhrála právě reklama zlínské ČSSD, zveřejněná před komunálními volbami. Na plakátě je silueta části dívčího těla, dívka si zakrývá rozkrok. U toho je nápis: „Pro spoustu z nás to bude poprvé. Nestyďte se nám dát šanci…Volte ČSSD!“.

Odborná porota zvolila reklamu TOP 09 z Havířova se zadnicí ženy v bikinách a sloganem „TOP 09 vždy na pravém místě“. V kategorii Stereotypy a jazykový sexismus získala anticenu reklama Radia Spin s fotografií ženy se zrzavými vlasy a nápisem „Čím rezavější střecha, tím vlhčí sklep“.

Do soutěže posílala už šestý rok tipy na reklamu, kterou považovala za sexistickou, veřejnost. Některé tipy byly z internetu, jiné z časopisů nebo třeba z inzerátů v novinách. A také z veřejného prostoru z různých měst, včetně Prahy. Z metropole pochází jak zmiňovaná kampaň Janáčkové, tak i další reklamy.

Ve stanici metra Můstek bývala třeba reklama koupelen Spollu s ženou v plavkách a nápisem „Může být i Vaše!“. Na pražském billboardu Krokodýlí Zoo Protivín je zase žena s kouskem odhalené zadnice.

Reklama PSN-Prodej a pronájem nemovitostí na jednom z pražských domů s fotografií pohledné dívky zase hlásala: „Vždy jsem si přála sex u krbu“. Pure Jatomi Fitness zase prezentovala ženskou zadnici s nápisem „Léto za půlku“. Na billboardu Autoservisu Hoffmann byla zase fotografie auta a o něj opřené ženy v plavkách doplněná nápisem: „Dali mi ho tam a 100 000 kaček navíc“.

Nesehnutí uvádějí, že feministická kritika takového druhu reklamy se (na rozdíl od kritiky konzervativců) moralisticky „neobrací proti nahotě a tělu jako takovému, nýbrž proti způsobu prezentace mužů a žen, který upevňuje předsudky o rolích žen a mužů ve společnosti“.

A jak to tedy vidí konzervativec? „Nejsem si vědom, že bych byl kdy v minulosti nějakou reklamou uražen, byl jsem mnohými pobaven, pohoršen snad žádnou. Když je tam nějaká nahá žena, neuráží mě to, ale přijde mi to trapné. Zasměji se nad trapností,“ uvedl pro Pražský patriot Roman Joch z Občanského institutu.

Jako Slováka mě neurazila „protislovenská“ reklama

„Paní Janáčková to přepískla. To si myslela, že ji kvůli tomu zvolí senátorkou? Neodhadla záměr, kandidovala v Praze 1, což je historické centrum, je tam Malá Strana. To si myslela, že to nějakým způsobem bude na obyvatele Prahy 1 působit? Kdyby působila v soukromém sektoru, ať si dělá, co chce, v akademické sféře by ale měla držet dekorum,“ dodal Joch.

Vzpomenul i nedávné reklamy – „protipolskou“ a „protislovenskou“. „Neurazila mě žádná. Ta ´protipolská´ s mobily mi přijde vyloženě trapná, nemá žádnou pointu. Ta ´protislovenská´ mi přijde vtipná. Jsem poloviční Slovák a přišlo by mi trapné, kdyby se za to Slovák či Slovenka urazili. Reklama sděluje, že konkrétní Slovenka je kráva, nikoli, že všechny. A v každém národě jsou dobří i hloupí lidé,“ dodal.

Jakl: Sexismem se mlátí každý, kdo…

Zase jiný úhel pohledu zaujímá na takzvaně sexistickou reklamu Ladislav Jakl, který působí v Institutu Václava Klause. Podle jeho názoru je „klacek ´sexismu´ jednou z moderních zbraní, kterou se mlátí po hlavě každý, kdo si zachoval zbytky starého dobrého rozumu“.

„Reklamy, kterým se v některých kruzích říká sexistické, jsou většinou pěkné a navíc účinné. A jestli má někdo jiný názor, ať je chápe jako odrazování od propagovaného výrobku a hotovo. Tím se ukáže, co ve společnosti funguje. A tvůrcům bych rád vzkázal, ať se nedají zastrašit,“ dodal Jakl pro Pražský patriot.

Vztahové poradkyni a autorce několika knih s erotickou tematikou (například Ukradená objetí) Libuši Konopové se erotika v reklamě líbí, je-li vkusná, kreativní a vtipná.

„Nemusí jít o líbivost za každou cenu, taková reklama potom působí jako laciné klišé. Mě osobně oslovuje třeba provokující reklama Oliviera Toscaniho, spojeného s firmou Benetton,“ uvedla pro server Pražský patriot.

Zdroj

Webdesign: Kabris|NET