Istanbulská úmluva: ČT tvrdě napomenuta za Události
Publikováno 23.02.2024 v kategorii: Ozvěna

Reportáž o divadelním představení, které velmi návodně prezentuje politické téma Istanbulské smlouvy. Události ČT z konce ledna se staly předmětem zájmu Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, která televizi vytkla zcela nevyvážené informování.

Istanbulská úmluva: ČT tvrdě napomenuta za Události
Foto: Screen vysílání ČT1
Popisek: Reportáž o divadelním představení „Istanbulská úmluva“
Česká televize má problém u Rady pro rozhlasové a televizní vysílání. Ta veřejnoprávního vysílatele upozornila na porušení zákona v hlavní zpravodajské relaci Události. Za to dostala televize ostrou výtku s výzvou, aby do sedmi dní situaci napravila.Šlo o vysílání z 24. ledna, kde byla podle radních nevyváženě představena Istanbulská smlouva.

Editor vydání totiž dostal originální nápad spojit dvě reportáže. V první bylo referováno o projednávání tohoto mezinárodního dokumentu v Senátu. A hned poté se divák dozvěděl o divadelní hře, kterou o Istanbulské úmluvě nazkoušeli čeští umělci.

První reportáž byla uvedena informací, že ČR dokument podepsala už před osmi lety a jeho ratifikaci podpořil i prezident Petr Pavel.

Hovořil v ní ministr Pavel Blažek, podle kterého má spíše symbolický význam, a následně dostali zhruba stejný prostor Michael Canov za odpůrce a Adéla Šípová za zastánce. 

A poté už došlo na představení v pražském A studiu Rubín. Dílo režisérky Barbary Herz bylo představeno jako „dokumentární inscenace“.

Dílo vzniklo ve spolupráci s neziskovou organizací Otevřená společnost a redaktorka ji představila jako „sondu do osobních vztahů a nerovností“.

„Jak je možné, že v podstatě velmi krátký a neškodný dokument, který má pomoci obětem domácího a sexualizovaného násilí, jak může vyvolat tak obrovské vášně,“ ptala se režisérka s pohledem upřeným do kamery. Chtěla prý ukázat „zvláštní teatralitu té debaty“.

Do toho tvůrci reportáže střihli ze samotné hry výklad o tom, že mužská nadřazenost je normální, protože i bůh je otec.

A redaktorka Pavla Sedliská objasnila, že základní dělicí linie vede mezi „zastánci tradiční rodiny“ a „liberály“. K zobrazení této linie přistupují tvůrci „s groteskností a nadsázkou“. Herec Dan Kranich popsal přístup jako „nadhled, který zároveň bodne“, ale rozhodně prý nejde o agitku.

Do reportáže o divadelním představení redaktorka následně přimíchala informaci, že v loňském roce bylo na policii oznámeno 917 případů znásilnění, ale podle studií je nahlášeno asi jen deset procent případů.

K tomu v reportáži následně hovořila Marta Smolíková, ředitelka neziskové organizace Otevřená společnost.

Tato neziskovka vznik představení podle redaktorky „iniciovala“.

Zdroj

Webdesign: Kabris|NET